Тема: Звуки [н], [н’], позначення їх буквою нн(«ен»). Звуковий аналіз слів. читання складів і слів
Мета: ознайомити учнів з новою буквою Нн(«ен»), показати її різне звукове значення; формувати в дітей уявлення про складовий принцип українського письма — однією тією самою буквою на письмі позначаються різні звуки, твердий і м’який; розвивати зв’язне мовлення учнів, фонематичний слух; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Підготовка до ознайомлення з новою буквою
Виділення кінцевих звуків [н], [н’] зі слів-відгадок.
- Пливе свинка,
Вирізана спинка,
Сліду не лишає.
Хто його вгадає? (Човен)
— Який останній звук у слові човен? Побудуйте звукову модель цього слова.
— Назвіть злиття приголосного [н] з голосним у словах: нога, нутрія, небо, намет, низка.
- Височенький він на зріст,
Довга грива, довгий хвіст,
Ноги довгі і стрункі.
Відгадайте, хто такий? (Кінь)
— Який останній звук у слові кінь? Побудуйте звукову модель цього слова.
— Назвіть злиття приголосного [н’] з голосним у словах: ніч, нюхати, нявчить, синє.
— Які приголосні звуки виділяли в словах? ([н], [н’])
— Як ми вимовляємо звук [н]? (Язик притискаємо до верхніх зубів. Повітря, потрапляючи на перешкоду перед язиком і зубами, проходить через ніс, розмикає зуби і з голосом виходить із ротової порожнини.)
— Вимовте звук [н’].
— Де тепер розташувався в ротовій порожнині язик? (Він упирається в нижні зуби.)
— Яке положення зайняли губи? (Вони розтяглися.)
— Який звук [н’]? (Приголосний м’який)
2. Ознайомлення з буквою «ен»
— Звуки [н], [н’] позначаються на письмі буквою Нн.
Учні аналізують графічну будову букви «ен». Знаходять її місце у кишеньковій азбуці.
— На що схожа буква «ен»?
— Чи це буква, чи драбина? —
Дивувалася дитина.
— Ну, якщо один щабель,
То, звичайно, буква «Н».
В. Гринько
1) Гра «Впіймай слово зі звуками [н], [н’]».
Норці не потрібна нірка —
Носить норка теплу шкірку.
На снігу слідів стежинка.
Норці взимку тепло в спинку.
2) Самостійне добирання учнями слів зі звуками [н], [н’].
3) Спостереження за звуковим значенням букви Нн, за способом позначення на письмі твердості і м’якості. Учитель набирає на дошці склади: на, но, ну, ни, пропонує учням прочитати ці склади і сказати, який перший звук вимовляється в кожному з них. (Твердий)
— А якщо після букви н поставити букву і, то як треба прочитати склад?
— Який звук позначає буква ну цьому складі? (М’який)
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Трохи треба відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І поскачем, як сороки.
3. Робота за Букварем (с. 34)
1) Читання букви Нн.
2) Звуковий аналіз слів “ножиці”, “банан”, “кінь” з опорою на схему, подану в підручнику.
3) Читання складів у будиночках.
Учитель читає склади в будиночках. Учні хором, а потім — по черзі прочитують їх.
4) Розглядання ілюстрацій.
— Що тримають у руках дівчатка? Доберіть їм імена, які починаються буквою Н.
— Що дає одна з дівчаток подружці?
— Прочитаємо підпис під малюнком. Який знак стоїть у кінці речення?
— Хто скаче на коні? (Мушкетер)
— Який у нього одяг? Що він тримає в руках? Прочитаємо підпис під малюнком. (Учні вправляються в інтонуванні речення.)
— Кого бачите на наступному малюнку?
— Що хотів узяти хлопчик?
— Прочитаємо, що сказала йому мама?
— Чому мама не дозволила синові взяти банан?
— Чому перед їжею обов’язково треба мити руки?
— Дівчинка Ніна — справжня рукодільниця. Вона зв’язала шарф для тата,
теплі шкарпетки для дідуся. Зібралася в’язати рукавички для бабусі. Залишила клубочки ниток на столі. Прийшла зі школи і побачила, що її улюблене кошенятко Пушок грається клубочками.
— Прочитаємо, що сказала Ніна Пушкові. (Учні вправляються у виразному читанні окличного речення.)
Читання складів, написаних на клубочках.
III. ПІДСУМОК УРОКУ
— Яку букву вивчали на сьогоднішньому уроці?
— Які звуки позначає ця буква?
— Що було цікавого на уроці?
— Про що розповісте батькам удома?
|